Algarve.reismee.nl

Loule , de boerenmarkt en afscheid van Albufeira.

Vandaag begint de dag wederom wat bewolkt maar het beperkt zich tot een enkel buitje. Op zich niet zo erg want we moeten toch gaan pakken. Gisteravond al het nodige gedaan en vanochtend ontbijten we op ons gemak en pakken de laatste boel in onze koffers. Om 10 uur moeten we uit ons appartement zijn maar gelukkig hebben we de auto nog.

Al snel klaart het op en we rijden richting Loule boven Quarteira. Daar zou een boerenmarkt moeten zijn en omdat we de zigeunermarkt gemist hadden, proberen we het gewoon nog eens.

Aangekomen in Loule begint het gedoe weer. Hoe komen we er ? Waar is het ? En we volgen de bordjes Centro. Inmiddels hebben we wel door dat het meestal in het Centro te doen is allemaal en zolang je die bordjes maar volgt heb je geen last van de verkeerde kant van het eenrichtingsverkeer. En zowaar rijden we er in een keer naar toe.

Qua verkeer is het enorm druk in Loule. Erg veel auto's en vrachtwagentjes. Het is een kunst om een parkeerplaatsje te vinden en we lopen een eindje door de woonwijken terug. Inmiddels is de zon gaan schijnen en het wordt al gauw warm, een beetje benauwd zelfs.

De marktomgeving is druk en bedrijvig. In het midden ligt een soort overdekte markthal met een zeer aparte bouwstijl die doet denken aan Silves en zal dus wel een Moorse oorsprong hebben. Rondom het gebouw is het vol met kraampjes en volk en in het gebouw is het een drukte van jewelste. Het doet me denken aan zo'n Turkse markt want ook hier zijn er veelstreekprodukten te koop.

Rijen met viskraampjes waar je de verse vangst van zalm, inktvis, sardines en andere vis- en schelpdieren kan kopen. Ze fileren het ter plaatse en maken alles verkoop cq bakklaar. Wat veel verkocht wordt is honing, een soort chocoladenootjes koeken/taartjes, jamsoorten, citrusfruit, aardbeien, bananen, kaas, harde worsten en slakken.

Bijna alle kraampjes hebben iets met voedsel te maken. Dit is duidelijk een plaatselijkemarkt waar veel voedsel verkocht wordten het wordt dan ookerg druk bezocht door de Portugezen. Als toerist ben je duidelijk in de minderheid. Dat isleuk om te zien eigenlijk.

Na er een uurtje rondgelopen te hebben, vinden we het wel welletjes en gaan we terug naar Albufeira. Het is de laatste dag van onze vakantie en ze komen straks onze auto ophalen. We besluiten om lekker naar het strand te gaan en daar de laatste uren door te gaan brengen.

We slenteren naar het strand toe en genieten van de zee, het zand, de golven en de wind. We lopen daarna nog wat langs de rotsige kust en kijken over zee uit. Dan besluiten we naar de Marina te gaan want daar waren toiletten waar we onskunnen omkleden in onze Hollandse warmere kleding, zo rond half zes. Het begint nu toch iets af te koelen en in Nederland is het slechts 14 graden dus we moeten wel zorgen dat we warme kleding aan hebben voor straks.

Om 6 uur leveren de auto met volle tank weer in en gaan een hapje eten bij Tut. Ja Tut nou komen we toch nog kebab bij je eten. De mensen van Tut zijn ontzettend aardig en vriendelijk en ik voel me bijna schuldig dat ik ze elke dag negerend en afwijzend voorbij moest lopen. We worden verwend met lekker doner kebabwat wesnel opeten want om 19.15 uur komt de bus ons halen en dan moeten we bovenaan de weg klaar staan met onze bagage die we eerst nog op moeten halen bij ons appartement.

Volgens planning staan we klaar en met enige weemoed maak ik de laatste foto's.
Dag Albufeira.. het was prachtig, het was heerlijk.. we hebben genoten !

koert

We komen net van de markt