Algarve.reismee.nl

Exploring Albufeira 2

Het is inmiddels maandag. Pinkstermaandag, tweede pinksterdag die ze in Portugal dus niet hebben, heb ik me laten vertellen. Dat klopt volgens mij wel want alles is gewoon open en functioneert normaal. En het staat hier bol van de souvenirsshops waar je ook gaat.

We hadden ons laten vertellen dat Albufeira uit twee gedeeltes bestond. Het oude gedeelte (waar wij 300 meter vandaan zitten met ons appartement) dat Centro Antigo (antiek vermoed ik) heet, en het nieuwe gedeelte van Albufeira dat een heel stuk verderop ligt. Te ver om eigenlijk te wandelen met dit warme weer.

Maar geen nood, Albufeira is werkelijk van alle gemakken voorzien. Je kan met de lift naar het strand als je klimmen en trap lopen te zwaar vindt.

Dan kan je op het strand, als je dat wilt, over vlonders lopen en je kan een stukje verderop in het Centro Antigo met een roltrap

Surprised
(ja echt ik zweer het je..) weer naar boven.

Als je daar naar boven bent gegaan, dan ligt er tegenover de sierlijke houten balken afdak een bushalte en daar vertrekt om de 20 minuten een toeristisch treintje.

Dit treintje heeft drie haltes. Eentje is dus Centro Antigo bij de roltrappen. De tweede is bij een soort shoppingcenter waar je ondermeer een Mac Donalds en een enorme supermarkt vindt 'de Modelo'' genaamd. En de derde halte is de Strip. Het shoppingcenter is eigenlijk een heel commercieel iets, het is heel modern en doet je denken aan een Amerikaanse mall. De Strip is meer een hele rij met restaurantjes en souvenirsshops met vooral veel neonreclames.

We laten ons lekker rondrijden en stappen op elke halte uit om te kijken wat er te beleven valt. En later op de dag (we hebben toch een dagkaartje gekocht) gaan we nog een keertje met het treintje rond, dit keer om op de Strip uit eten te gaan.

Het moderne Albufeira is enorm groot. Het barst van de hotels en restaurants maar er staan erg veel appartementen leeg, te koop .. Vende-Se. De conducteur van het treintje vertelt ons dat er een hoop leegstand is met de nieuwere appartementen. Ze zijn niet echt aantrekkelijk gebouwd. Ze liggen in een modern stadsgedeelte en zijn boven op elkaar gebouwd met hele kleine ramen. 'Just a carton box', verduidelijkt hij. Het was mij inderdaad al opgevallen dat in de wijk naast de onze veel nieuwbouw plaatsvindt, echter er vindt geen afbouw plaats. Alles blijft in de ruwbouw staan zonder enige bouwactiviteit. Dit is het gedeelte vlakbij de nieuwe Marina (haven).

De Marina zelf heefteen totaal nieuw appartementencomplex met kleurrijke flatjes. Ook hier zie je nog veel te koop staan. Het aanbod van te verkopen appartementen is enorm.

De weg vinden in Albufeira is lastig. Er is vaak sprake van eenrichtingverkeer en dit staat niet op de kaartjes die je krijgt aangegeven. Daardoor is het autorijden lastig omdat je vaak niet meer weet hoe je ergens nou terug moet komen, waar je wel of niet kan parkeren. Portugezen trekken zich weinig aan van parkeerverbodsborden en daardoor zijn straatjes vaak onnodig nauw en dat samen met de pittige hellingen is stevig werken in de auto. Handrem, in zijn 1schakelen, een flinke helling trekken, langzame bochten maken in volgeparkeerde steile straten. Het vergt wel wat van je rij ervaring en is soms ook best spannend. Vooral als je weer eens moet keren omdat je voor de zoveelste verkeer de verkeerde afslag hebt want borden herhalen zich hier nauwelijks.
Er is ook veel sprake van omleidingen (Deviso of iets dergelijks) en daar waar wegwerkzaamheden gaande waren, waren alleverkeersborden verdwenen. Zoek maar uit welke afslag je nou moet hebben. De rotondes in Albufeira op de hoofdweg zijn trouwens wel erg leuk aangekleed met sculpturen.

greet

heel erg leuk verslag .

lisette

leuk verslag, maar albufeira is echt niet groot hoor! haha het is gewoon een dorpje.