Algarve.reismee.nl

Silves

Hoera ! Onze auto is gearriveerd.. we kunnen nu eindelijk verder rijden en de omgeving gaan bekijken. We maken gelijk van de gelegenheid gebruik en oefenen ons eerst eens even in een flinke hellingproef elke keer als we ons straatje uit willen rijden. Pff... hard werken dit.

Wat hadden we ook alweer op de planning staan ? O ja.. we wilden de binnenlanden van Portugal ook eens zien. De mensen daar leven erg eenvoudig vaak zonder electra. Er wordt veel aan landbouw gedaan. We zien veel citrusfruit bomen waarbij de Laranja (sinasappel) wel de boventoon voert. 5 kilo voor 2 euro lezen we regelmatig langs de kant van de weg waar de mensen met kratjes hun moranga (aardbeien), sinasappelen en citroenen te koop aan bieden.

Portugal wordt gekenmerkt als een arm land. Alleen de kuststrook is toeristisch en daardoor modern en rijker. Zodra je buiten de stad komt, zien de dorpjes er armlastig uit. Veel leegstand en achterstallig onderhoud aan gevels, daken en er zijn opvallend veel panden onbewoonbaar. Door brand deels verwoest of gewoon niet onderhouden, waarbij daken begroeien met planten en afgebladderd schilder en pleisterwerk soms de boventoon voeren.

Het natuurlandschap is droog met veel lage begroeiing van grassen, vetplanten, cactussen en leerbladige bomen. Ook zie je heel veel palmen en exotische naaldbomen en coniferen. De grond is vaak rood oranje achtig. Er stromen wel regelmatig beekjes en rivieren doorheen.

Helaas zijn de Portugezen niet zo zuinig met hun natuur als het om rioollozingen gaat. Je ruikt regelmatig een putlucht bij rivieren, beekjes, zee en straatgoten. Dat is wel zonde.. Ik begreep van iemand daar dat ze daar zelf ook niet zo blij mee zijn eigenlijk. Zoiets geeft overlast, voor henzelf maar ook een knauw aan het toerisme. Het rioolsysteem is verouderd nauw en je mag geen toiletpapier in de pot gooien. Overal staan emmertjes er naast.

Overal bloeit op dit moment de Jacaranda boom. Prachtige bomen rijen vol met paarse bloemen.. zo mooi ! Ook de Oleander staat in diverse kleuren zijn uiterste best te doen. We rijden eerst eens naar een stadje in de binnenlanden, Silves genaamd. Dit stadje was vroeger de hoofdstad van deze streek en werd door de Moren bestuurd. Je ziet dan ook hele andere bouwstijl en kleurgebruik (donkerrood) hier en daar.

Het stadje heeft als pronkstuk bovenop de heuvel een prachtigkasteeldat op dit moment in renovatie is door de overheid. Je kan er voor een prikkie gaan kijken maar het is lastig te vinden met de auto omdat het (wederom) niet goed aangegeven staat hoe je er nou precies moet komen. We dwalen eerst een half uur door een bloedheet Silves voordat we eindelijk de ingang hebben gevonden en onze auto in de buurt kwijt konden. Nauwe straatjes, stijle hellingen...ieks...ik krijg er de zenuwen van...

We brengen een flinke tijd in de burcht door alwaar je een volledige rondgang kan maken. In het midden ligt een rozentuin en staan diverse mooie boompjes en planten.

Ook is er een soort bezoekerscentrum maar dat is gesloten. Erg veel informatie is er verder niet te krijgen en zelfs de WC is niet bereikbaar omdat ie het niet doet. Lekker handig..

We maken veel foto's die je verder op de fotopagina van Silves op deze weblog kan bewonderen. Het uitzicht op Silves wat beneden de burcht ligt en rondom te bewonderen is, is adembenemend.

Het is verder siesta op dat moment in het dorp en alleen een plaatselijk restaurantje is open. We drinken daar een milkshake en besluiten onze weg verder te vervolgen naar de koelere kust.. Silves is erg warm..heet zelfs.. de koele zeebries lijkt dit gebied nauwelijks meer te verkoelen. Maar het is zeker de moeite van een bezoekje waard !